خوراکه سرا


نان خشکه

برای کسانی که اهل دل هستند گاهی فرصت هایی پیش میآید که مایلند بعنوان سرگرمی و یا تنوع ، ابتکار بخرج داده و نوعی خوراک تهیه کنند که در نوع خود بینظیر باشد.

در اصفهان نوعی نان تهیه میشود که به آن نان خشکه میگویند. این نان را اغلب با پنیر ، آبدوغ خیار و یا ماست و خیار مصرف میکنند ولی در همه نقاط ایران خرید چنین نانی امکان ندارد زیرا در خود اصفهان هم به اندازه کافی تولید نمیشود که جنبه صادراتی داشته باشد. در شیراز به آن نان هراتی میگویند ولی بجای روغن زیتون از روغن نباتی معمولی استفاده میشود.

سالهای پیش سفری به میناب داشتم و مهمان یکی از نخلداران آنجا بودم. نخلستان شامل خرما بود که لابلای نخلستان لیمو ترش کاشته بودند. علت را که جویا شدم گفت لیمو ترش را بخاطر جلب زنبور عسل میکارند و زنبور عسل هم بر بهار لیمو مینشیند و بخاطر طبیعت زنبور عسل ، بارور کننده درخت نخل نیز هست. هرچند اغلب با روش تلقیح مصنوعی درخت خرما را بارور میکنند ولی زنبور عسل هم بی اثر نیست.

شبی همسر ایشان از من سوال نمود نان خرما خورده ام؟ تصور من آن بود که نان معمولی است که خمیر را با گوشت خرما مخلوط میکنند و یا بعد از پختن به آن خرما میزنند ولی منظور ایشان نان تهیه شده از آرد هسته خرما بود.

میدانستم با هسته خرما اشیاء و زینت تهیه میکنند ولی نمیدانستم از آرد خرما میتوان نان تهیه کرد. هسته خرما شاید بی ارزش ترین کالا باشد و همیشه بعد از مصرف خرما هسته را دور میاندازیم ولی نان آنهم تهیه شده از آرد خرما برایم تازگی داشت. شاید روزی از این هسته با ارزش که دارای مواد معدنی و روغنی فراوانیست موارد استفاده جدیدی بعمل آید.

در هر حال نانی که در این مقاله مورد تهیه است از آرد خرما نیست. از این نان میتوان برای پیش غذا و بعنوان مزه استفاده نمود و تا مدتهای طولانی میتوان آنرا نگهداری نمود.

تهیه نان خشکه ساده و نیاز به ابزار زیاد و یا زمان طولانی برای آمادگی و پخت ندارد.

مواد لازم:

آرد سمولینا 1.5 فنجان (آرد سمولینا از نوعی گندم بسیار سفتی تهیه میشود که با آن انواع ماکارونی و پاستا تهیه میکنند) اگر چنین آردی در اختیار نیست از آرد تمام مواد گندم (آرد با پوسته گندم) استفاده کنید که البته در طعم قدری تاثیر دارد. اگر میخواهید طعم متفاوت داشته باشد از آرد جو نیز میتوانید استفاده کنید.

آرد تمام مواد 1.5 فنجان (اگر سمولینا تهیه نشد رویهمرفته 3 فنجان آرد تمام مواد مصرف کنید حتی میتوان از آرد جو نیز استفاده نمود)

آب گرم یک فنجان

روغن زیتون خالص یکسوم فنجان

یک ق.چ. نمک

(سیاه دانه ، کنجد ، زیره ، سماق ، سیر رنده شده ، فلفل قرمز تند ، تخم خشخاش برای طعم دادن و تزئین روی نان اختیاریست و هر یک یا مخلوطی از آنرا میتوان استفاده نمود)

ابزار لازم:

ظرف بزرگ

تخته آشپزخانه

وردنه

فر گاز

سرامیک تهیه پیتزا (اگر در اختیار نبود ، کاشی سرامیک بدون لعاب بکار برید یا روی سینی فر کاغد شیرینی پزی پهن کنید)

طرز تهیه:

آرد و نمک و روغن زیتون و آب گرم را در ظرف ریخته و با کمک دست خمیر بسازید و حداقل بمدت 15 دقیقه آنرا ورز دهید.

روی تخته آشپزخانه قدری آرد پاشیده و خمیر را روی آن منتقل کنید و با کمک کف دست خمیر را تا حدود ده دقیقه دیگر ورز دهید و اگر لازم بود قدری آرد اضافه کنید تا خمیر نسبتا سفتی (خشک نباشد) حاصل شود. اگر خمیر خیلی سفت شد یکی دو قاشق آب اضافه کنید و خمیر را کاملا ورز دهید.

خمیر را به 12 قسمت مساوی تقسیم کنید.

کف دست خود را به روغن زیتون آلوده کرده و هر یک قسمت را گلوله کرده و کناری بگذارید.

پارچه نازکی روی آنها پهن کرده و بگذارید در حرارت اطاق بین 45 تا 60 دقیقه بهمان حال استراحت کند.

سرامیک تهیه پیتزا را در ردیف میانی فر قرار دهید ، فر را روشن کرده و حرارت را به 230 درجه برسانید.

با کمک وردنه و روی تخته آشپزخانه و با کمک کمی آرد ، هر یک از گلوله ها را پهن کنید تا یکدست شده و ضخامتی حدود 2 میلیمتر پیدا کند.

اگر قالب شیرینی پزی در اختیار دارید میتوانید با اشکال مختلف ورقه خمیر را قسمت کنید و یا با کمک کارد تیز آنرا به رشته های 5 سانتیمتری یا هر شکلی که مایل بودید قسمت کنید.

قطعات یا اشکال بدست امده را روی سطحی که آرد پاشیده اید گذاشته و با کمک چنگال روی خمیر را سوراخ سوراخ کنید تا هنگام پختن در فر ، پف نکند.

اگر مایلید روی نان خشکه دانه بریزید حالا وقت آنست.

خمیر ها را روی سطح سرامیک یا کاغذ شیرینی پزی داخل فر قرار دهید و بگذارید کاملا برشته شود.

برای نگهداری این نان در محلی خشک از کیسه پارچه ای یا کارتن مقوایی استفاده کنید.

نوعی دیگر از این نان را میتوان تهیه نمود که به خشکی و سفتی این نان نیست و قدری پفدار است. برای مقدار 1.5 فنجان آرد بالا و در موقع مخلوط کردن ، باید یک قاشق مربا خوری جوش شیرین اضافه کنید.

برچسب‌ها:

کتلت سیب زمینی ایرلندی

این کتلت سرد یا گرم و با کمی تزئین مثلا قدری جعفری یا گشنیز ساتوری و ریز شده و برش لیمو در تمام ایام سال قابل مصرف میباشد. برای استفاده از آن نیازی به نان نیست.

مواد لازم:

نیم کیلو سیب زمینی تازه

50 گرم کره یا مارگارین

250 گرم آرد سفید

یک قاشق چایخوری جوش شیرین

1 عدد تخم مرغ

نصف پیاز معمولی

20 گرم جعفری پاک کرده و شسته شده

دو قاشق غذاخوری شیر

نمک ، فلفل سیاه به اندازه دلخواه

روش تهیه:

در ظرف بزرگی سیب زمینی را با آب پخته ، پس از پوست کندن با پیاز در ظرفی رنده کنید. جعفری را ساتوری و اضافه کنید.

تخم مرغ و شیر را در ظرف کوچکی همزده و با کره یا مارگارین و جوش شیرین و نمک و فلفل به ظرف حاوی سیب زمینی اضافه و با کمک دست و انگشتان مخلوط را آنقدر بمالید تا کاملا جذب یکدیگر و خمیر یک دستی حاصل شود. نیمی از آرد را اضافه کرده و مجددا همبزنید.

روی تخته آشپزخانه قدری از آرد باقیمانده را پخش کنید و خمیر حاصل را روی آن گذاشته و با کف دست کاملا ورز دهید تا کمی سفت شود. اگر لازم بود کم کم به آن آرد اضافه کنید ولی نگذارید مخلوط حاصل خیلی سفت شود.

خمیر را به دوقسمت مساوی تقسیم کرده و با کمک وردنه و روی سطح تخته آرد پاشیده ، هر بخش را روی تخته پهن و نازک کنید تا قطری حدود نیم سانتیمتر داشته باشد.

با نوک کارد آنرا بصورت مثلث به اضلاع 8 سانتیمتری ببرید و یا با قالب شیرینی پزی به صورت دایره 8 سانتیمتری در آورید. خمیر باقیمانده را دوباره رویهم کرده و آنرا با وردنه پهن نموده و مرحله قطعه کردن را تکرار کنید.

قطعات خمیر شکل داده شده را در ماهیتابه و با کمک روغن از هر دو طرف سرخ کنید و روی دستمال کاغذی روغن گیری کنید.

برچسب‌ها:

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© خوراکه سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است